Această săptămână a marcat sfărștiul prezenței mele ca și voluntar activ în cadrul unei mari comunități internaționale, respectiv openSUSE. Motivul retragerii mele este unul ce ține de timpul personal, care s-a diminuat în urma unor schimbări ivite în ultima perioadă. Având în vedere că am petrecut câțiva ani ca și voluntar, mi-am permis ca prin acest articol să aduc în centrul atenției câteva lucruri despre voluntariatul din cadrul comunităților FOSS.
În primul rând renunțați la ideea că cineva o să vă plătească această perioadă, vă înșelați amarnic căci acest lucru nu se va întâmpla (99%). Am mai văzut persoane care aplicau pentru voluntariat și în cadrul unor comunități românești și se așteptau să fie ”recompensate” într-un fel pentru munca depusă. Și deci ce forme de recompensare există? Dacă chiar vă interesează să fiți recompensați, aflați că puteți primi de exemplu un tilul de membru cu drept de vot dacă există o structura ierarhică bazată pe alegerea membrilor de la conducere, o recomandare ce poate fi atasată la CV și desigur o funcție specifică în comunitate, care vă învață ce înseamnă responsabilitatea și lucrul în echipă.
În al doilea rând, evaluați-vă cunoștiințele avute pentru a ști în ce zonă vă puteți aduce contribuția și evaluați cât timp vă permiteți să acordați acestui tip de activitate. De cele mai multe ori experiența vine cu timpul, dar dacă de exemplu ați acordat un interes orelor de limba engleză de la școală vă puteți implica în traducerea de texte din limba engleză în română. Aceasta este cea mai ușoară formă de voluntariat, iar beneficiile sunt de ambele părți, comunitatea reușește prin efortul celor implicați să realizeze localizarea pe limba română a respectivului produs software iar voluntarul reușește să își mai dezvolte abilitățile de traducător.
Dacă tot am vorbit de experiență în paragraful de mai sus, îmi permit a puncta al doilea tip de activitate pe care un voluntar în poate face în cadrul unei comunități: depistarea defectelor de funcționare (a.k.a bug hunting). Spre exemplu, în cadrul comunității internaționale openSUSE exista o echipă a cărei sarcină este să testeze versiunile intermediare de openSUSE pentru a depista eventualele defecte de funcționare. Pentru o astfel de activitate voluntarul trebuie să dețină o versiune intermediară (o versiune beta de exemplu) pe care să o folosească în mod normal, urmând să raporteze folosind un sistem de raportare a defectelor, probleme descoperite. Voluntarul nu trebuie să dețină cunoștiințe de programere, dar trebuie să dețină cunoștiințe de folosire a respectivului produs software. Acest tip de activitate vă pune în contact indirect cu dezvoltatorii, de aceea este important ca feedback-ul vostru să fie cât se poate de corect.
Activitatea pe forumul comunității respective este o a treia formă de voluntariat. Ca și în cazul activității de bug hunting, voluntarul trebuie să aibă cunoștiințe despre produsul software astfel încât să poată oferi ajutor persoanelor care folosesc forumul. Acest tip de activitate este similară cu activitatea de suport tehnic din cadrul unei companii, astfel că orice experiență de aici este o avampremieră pentru o viitoare slujbă în care interacțiunea cu oamenii este o activitate predominantă.
În finalul acestui articol doresc să menționez că și promovarea acelui produs software către potențiali utilizatori, este o activitate de voluntariat interesantă. Prin practica realizată aici vă puteți da seama dacă aveți abilități de persuasiune asupra oamenilor, calitate foarte importantă în domeniul vânzărilor sau comerțului. Nu știu cât de util vă este un astfel de articol, dar gânditi-vă că după minim 12 luni de voluntariat aveți cum să adăugați ceva pe CV la experiență astfel încât să nu fie gol plus că vă ajută la dezvoltarea minimă a unor abilități personale, lucru care poate convinge un potențial angajator să vă dea o șansă de afirmare. Mult succes ! :)