Pe vremea când internetul era tânăr și eram bucuroși de apariția poștei electronice iar prin FTP încărcam poze pe câteva site-uri să le arătăm și la alții, au început să apară și primele tendințe de centralizare a felului cum percepem lumea digitală. Desigur… în acel moment acest lucru nu s-a simțit. Încă eram preocupați de Outlook și de faptul că trebuia să am spațiu suficient pentru mailurile descărcate prin POP3, multe CD-uri, ulterior DVD-uri pe care să pun câteva poze pe care să le împart mai departe iar uneori Word-ul mă enerva.
Astăzi situația este diferită, chiar dacă avem suita Microsoft Office plus alternativele gratuite gen Thunderbird sau Libre Office, CD-uri, DVD-uri sau stick-uri USB, este mult mai ușor să trimitem un mail, să partajăm informații și aici nu mă refer doar la poze sau să edităm documente, totul fiind posibil dezvoltării tehnologiei de tip cloud computing.
SaaS – Software as a Service, este considerat o parte din categoria serviciilor de tip cloud computing alături de infrastructure as a service (IaaS), platform as a service (PaaS) și mai recent desktop as a service (DaaS). Atunci când spunem Software as a Service, clasificăm acele servicii oferite de furnizori gratuit sau contracost, care elimină din partea utilizatorului necesitatea unei licențe (dacă vorbim de suita Microsoft Office), a actualizărilor periodice sau de implementarea măsurilor de securitate (instalarea unui antivirus, gestionarea accesului la resurse). O dată eliminate aceste bariere, accesarea acestor servicii se poate face de regulă prin intermediul unui browser (sau aplicații specializate), ce oferă access maxim atât din partea celor care folosesc Windows, dar și pentru Linux sau MacOS.
Din categoria SaaS – Software as a Service, vă pot face o scurtă clasificare:
– GOOGLE: Gmail, Google Drive, Google Docs, Google Meet, Google Chat, Youtube sau suita comercială cunoscută drept Google Workspace
– MICROSOFT: Outlook, Office (versiunea web a Micrososft 365), Drive, Skype (versiunea web), Teams (versiunea web)
– DROPBOX
Dacă ați accesat vreunul dintre serviciile exemplificate mai sus măcar o dată azi, din browser sau orice alt dispozitiv inteligent, ați luat practic contactul cu un serviciu oferit de un provider pe baza tehnologiei de tip cloud. Partea care vă poate aduce o minimă atingere a conștiinței de sine este următoarea: câtă încredere acordați furnizorului atunci când vine vorba de stocarea datelor personale în cadrul infrastructurii lor?